Den stora utmaningen med SEO

Det ska bli väldigt intressant att se hur 2011 utvecklar sig för oss som arbetar med sökmotoroptimering.Det ställs högre och högre krav för ett arbete med SEO och vi vill alla nå toppen i Google.

Vad innebär SEO för ”allmänheten”
Tyvärr så tror jag att för många som inte är insatta i branschen så förknippas SEO med olika exempel som dyker upp i media då och då. Tyvärr så är en vanlig bild att det spammas till höger och vänster för att nå resultat. Medierna uppmärksammar som regel alltid SEO när det är något case som använder sig av tvivelaktiga metoder. Det skulle vara roligt med lite omväxling och att det skrevs någonting om själva affärsnyttan och framgångsrika case. Det är inte så att det inte finns bra case.

På senare tid så har vi även läst om ett stort mediehus som säljer länkar till den som bjuder högst och som vill få länkar från en ”high authority” sajt. Är det som så att det är någon intern ”oskuld” SEO ansvarig som har styrt upp detta paket, eller har de pratat med någon ”expert” över en kafferast.Förmodligen så handlar det om att tjäna pengar och brist på tålamod hos de företag som köper länkarna.

Sökmotoroptimering på lång sikt
Det som kan vara frustrerande med SEO i Sverige och Google är att även om du gör allting rätt från scratch med nyckelord, content, cms, länkar etc. Så är det nästa omöjligt att bli nr 1-3 pga, de andra kortsiktiga metoderna faktiskt fungerar och skapar ett ”resultat”.

Det som händer här är att om du är SEO ansvarig internt, så kommer du sakta men säkert att få lite skit från din chef. Eventuellt kanske du börjar tänka att jag måste nog ringa det där samtalet, och snabbt puscha upp oss i toppen.För det finns väl en gräns av hur mycket skit du kan ta från din chef.

Tålamod är en SEO dygd
Även om känslan av att lösa sökmotoroptimeringen via en snabbare väg är stark, så kommer du alltid förlora på det långsiktigt. För du vill inte bli en av de företag som hamnar i en artikel på Dagens Media. Jag kan skylla allt på Google(som har det största ansvaret) och på de konsulter som väljer den enkla vägen. Men jag vet att även en del av ansvaret vilar på ansvariga i företag som har för lite tålamod.

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+. Fotbollsfantast som driver Footballfocus

Comments

  1. Enkelt, flytta fokus från SEO-producenterna till SEO-konsumenterna.
    Låt var och en ta sitt eget ansvar. SEO-konsumenterna är själva ansvariga för sina referenser. Inför Google, sökmotorerna och den mångmiljonhövdade publiken finns det bara en ansvarig, SEO-konsumenten. Peka ut det ansvaret.

    SEO-producentens arbete och resultat är alltid en följd av avtalet mellan producent och konsument.

  2. Jag håller med dig att SEO konsumenterna ska ta ett stort ansvar. Men samtidigt behöver vi som är producenter uppenbarligen utbilda konsumenterna.
    För vi vi vill inte ha mer vilda västern än vad det redan är.

  3. Jag håller med dig att SEO konsumenterna ska ta ett stort ansvar. Men samtidigt behöver vi som är producenter uppenbarligen utbilda konsumenterna.
    För vi vi vill inte ha mer vilda västern än vad det redan är.

  4. Hejsan!

    Generellt sett så brukar man säga att det kan ta 3-4 månader beroende på konkurrensen på din sajt, plattformen, innehåll, sökord. Men det kan också bara ta ett par veckor innan de första resultaten kommer. Nu för tiden så går det ganska fort för Google att indexera dina förändringar. Google uppdaterar sitt index ett flertal gånger per år med olika mål.

    /Robert

  5. Hejsan!

    Generellt sett så brukar man säga att det kan ta 3-4 månader beroende på konkurrensen på din sajt, plattformen, innehåll, sökord. Men det kan också bara ta ett par veckor innan de första resultaten kommer. Nu för tiden så går det ganska fort för Google att indexera dina förändringar. Google uppdaterar sitt index ett flertal gånger per år med olika mål.

    /Robert

Speak Your Mind

*