Från Uppsala till Mountain View

Det är inte bara inom sökmotoroptimering som det sker en hel del förändringar utan det gäller även för sökmotormarknadsföring, sponsrade länkar eller Google Adwords (kärt barn har många namn).

adxgoogle

Jag har under åren kikat på och jobbat med olika Adwordsverktyg för att optimera kampanjer och det finns några bra och det finns några dåliga. adXsearch är ett Uppsalabolag som har ett väldigt intressant realtidsverktyg för Adwordsoptimering. Här kommer en intervju med en av grundarna, Mikael Petterson.

Berätta om bakgrunden om ert bolag och utveckligen fram till idag?

Bolaget är grundat av mig och Nicklas Östh hösten 2006. Vi hade barnen på samma dagis och vid den tidpunkten var Nicklas IT-chef för GE och jag jobbade med olika Internet projekt, bland annat Tyda.se, som vi senare sålde till Sten Mörtstedt’s företag CLS Holding.

Hur som, det visade sig snabbt att vi båda två hade samma idéer kring Google AdWords i form av att vi trodde på en enorm tillväxt (vilket iför sig nog alla trodde på:), men i denna tillväxt såg vi en (framtida) affärsmöjlighet att hjälpa annonsörer och mediabyråer med Google AdWords auktion genom en mjukvara som hjälper till att optimera ROAS  ( return on ad spend) och spar tid i hantering i form av rapportering, etc.

Finansiering

Både jag och Nicklas hade följt företag som Orc Software som erbjöd liknande mjukvaror, men för den finansiella marknaden som Nasdaq/OMX. Vi har fått finansiera vår utveckling med i ärlighetens namn snudd på ohälsosamt mycket privata medel, men vi har också försökt driva en konsultförsäljning av tjänster kring Google för att finansiera delar av utvecklingen.

Vi jobbade även med Eniro mellan 2008-2010. Daniel Britz, dåvarande chef för Eniro’s sponsrade länkar, knackade på vår dörr 2008. De hade hört att vi byggde  ett systemstöd för sponsrade länkar, och det resulterade i ett väldigt nära samarbete under två år

På vilket sätt har ni förändrat branschen

Att vi går mot realtid i optimeringen av sponsrade länkar – vilket innebär att våra kunder kan förbättra vinsten med i snitt 30% på Google AdWords.

Kan ni beskriva vad som skiljer ert verktyg mot de största konkurrenterna

Vi har byggt vår mjukvara i ett programmeringsspråk som gör det möjligt att bedriva en optimering i realtid, tillskillnad mot t.ex Marin Software eller Kenshoo som inte lyckas med detta, då deras system är byggda i traditionella mjukvaruspråk som Java, C++ och PHP etc. Utmaningen med de traditionella språken är att de inte hanterar hundratusentals unika auktioner i realtid (vi sätter varje sökord som en unik auktion i realtid) utan att gång på gång få databaskrascher, tro mig, jag talar ur egen erfarenhet!

Vad är er största utmaning?

Att knyta fler stora konton, återförsäljare och fortsätta utveckla vårt företag/mjukvara. Det som är så inspirerande är att vi får förfrågningar från väldigt stora företag. Vi har bland annat MediaNews Group som licenskund, de är USA’s näst största tidningskoncern med varumärken som Denver Post och LA.com. Vi ser även en ökad förfrågan från större Skandinaviska e-handlare, såsom Footway.com.

Inbjudan till Googleplex i Mountain View

Vi blev inbjudna till Googleplex i Mountain View i augusti för att visa vår realtidsoptimering av sponsrade länkar. De var imponerade och vi kunde även tillsammans konstatera att stora sökannonsörer som använder vår mjukvara på AdWords faktiskt ökar sina investeringar hos Google!

 

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+. Fotbollsfantast som driver Footballfocus

Speak Your Mind

*