Google Adwords

Google Adwords är Googles kassako och det är ett annonssystem som gör att du endast betalar när en besökare klickar på din annons. Google Adwords bygger på Quality score och att du strukturerar din kampanj, annonser och sökord på ett effektivt sätt för optimal ROI.

Från Uppsala till Mountain View

Det är inte bara inom sökmotoroptimering som det sker en hel del förändringar utan det gäller även för sökmotormarknadsföring, sponsrade länkar eller Google Adwords (kärt barn har många namn). Jag har under åren kikat på och jobbat med olika Adwordsverktyg för att optimera kampanjer och det finns några bra och det finns några dåliga. adXsearch är […]

Adwords goes responsive

Det har varit en hel del uppdatering även på Adwords på senare tid och nu kom ännu en uppdatering från Google. Ett teknikföretag som Google tror på trenden kring multiple devices och satsar nu på enhanced Adwords for a constantly connected world. Adwordsannonser som är relevanta och anpassade för smarthphones, surfplattor, minisurfplattor, etc. Enhanced Adwords […]

Adwords annons vid rekrytering

Iprospect använder sig av Adwords annonser vid rekrytering av personal för sökord som t ex Search Engine Land. De är ett av flera företag som har använt sig av detta under en längre tid och det vore intressant att veta mer om resultatet. Hur många är det som kommer på intervju via Adwords?

Google Adwords och ÅÄÖ

Google gick ut under förra året och meddelade att de stödjer non-ascii characters för display och destinationsurl i Adwords. Hur fungerar det i praktiken Jag jobbar med en sajt som har ääö för urlstrukturen och tanken med det var att testa hur det påverkar SEO(vilket är ett annat inlägg).Du behöver en åäö domän(IDN) för att det […]

Kontostruktur i Google Adwords

Det finns alltid två sätt att lära sig saker och ting här i livet och den ena vägen är den som där du gör misstag och lär dig av detta. När det gäller Adwords så har jag gått den hårda vägen och lärt mig det är viktigt från början med en bra kontostruktur. Kampanjer och Annonsgrupper […]

Spara tid och pengar med en PPC plattform

Den globala online annonseringen omsätter cirka 31 miljarder euro och marknaden förväntas växa under de kommande åren. Online Marknadsförare står inför en växande komplexitet i hanteringen av ppc kampanjer som omfattar flera olika nätverk och sökord. Detta ”tvingar” företag att investera i PPC management plattformar. För i slutändan så handlar det om sista raden i […]

Hur du använder Adwords som en länkstrategi

När vi pratar konvertering via Google Adwords, så kan även konvertering innebära att du kan använda dig av PPC. För att få din besökare att dela med sig av ditt innehåll till sina vänner. Det handlar om att skapa ett bra innehåll, för då kommer dina besökare att dela med sig till sina vänner via […]

Offertförförfrågan SEM

PPC är ett område som jag mer och mer kikar in på, och även här så finns det några saker att tänka på, vid en offertförfrågan eller kravställning mot en SEM leverantör. SEM handlar mycket om att kontinuerligt analysera dina kampanjer, så du vill ha en leverantör som fokuserar på kvalité. Allmänt Hur stor andel […]

Vem är det som är lillebror SEO eller SEM

Tidigare under veckan så kommenterade Jajja´s affärsutvecklings- maknadschef och grundare siffrorna från User Centric som visar att användare spenderar14.7 sekunder på det organiska resultatet i träfflistan. Samtidigt som de spenderar 2.8 sekunder på de sponsrade länkarna. Tesen var att om du spenderar 10,000 kr på sponsrade länkar så bör du med detta ”facit” minst spendera […]

Ändra högsta cpc-bud/sökord

För att spara tid och om du inte har möjlighet att sköta budgivningen manuellt för dina sökord i Google Adwords. Så finns det en funktion som heter,Ändra högsta cpc-bud. Detta innebär att du sätter en regel som automatiskt höjer budet på ett eller samtliga sökord. Du kan tex vilja sätta en regel när följande sker: […]