Google förändrar annonsering med + post ads

Google+ växer starkt och under 2014, blir det intressant att se hur det bl a  påverkar sökresultatet. Jag har sagt från starten att Google inte behöver annonsera via Google+ för att de redan tjänar miljarder med befintligt annonsnätverk. +Post ads är ett tecken på att de inte kommer att göra det och lägger annonseringen utanför varumärkesplattformen ( som det börjar bli ).

Google förändrar än en gång spelet om annonsintäkter. 

Vad är +post ads?

Det innebär att du kan publicera innehåll från din Google+ page via Google Adwords publisher network.  Fram till nu kan ett företag bygga sitt varumärke genom att publicera olika typer av innehåll på Google+ för att skapa engagemang och followers.

Nu kan du ta varumärket utanför Google+ med innehåll och marknadsföra det mot cirka 2 miljoner olika webbsajter. Det är förmodligen en tidsfråga innan det kommer via söknätverket.

Varför kommer det att förändra onlineanonnsering?

  • Content och engagement – Den stora förändringen som du kan se i videon ovanför, är att din målgrupp kan klicka på annonsen och kommentera direkt till din brand page. Vilket innebär att du kan skapar en konversation i realtid med din målgrupp och varje +post ad, blir en unik landningsida! Vad kan det innebära för ditt företag? Testa om du vågar och lyssna inte på andra.
  • E-post adresser – På sikt kanske inte e-postlistan som är abc inom internetmarknadsföring blir lika viktig, genom att du får information av vad som är intressant genom publika kommenterarer, +1, shares, och via unika circles kan du kommunicera direkt mot din målgrupp.
  • Statistik- Jag vet inte vart en kontrollpanel kommer att vara, förmodligen via Google Adwords. Vi kommer säkert få  statistik på saker som pay per engagement, top engagement ( ppc och/eller cpm), +1, shares, comments, etc, med en koppling mot Google Analytics.

Rätt budskap mot rätt person i exakt rätt ögonblick. Nu kanske det blir roligt och effektiv med annonsering. Google spänner musklerna inför 2014 och talar om vem som är storebror när det gäller annonsering . 

Just nu kan du signa upp dig via ett beta test.

Vad tror du ?

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+. Fotbollsfantast som driver Footballfocus