Realistiska förväntningar på SEO

Som leverantör och säljare av SEO, vill du alltid få den potentiella kunden att inse affärsnyttan med att synas i Google. Du skapar alltid en förväntning hos din kund och det är ditt ansvar att lägga förväntningen på rätt nivå.

reason, conclusion - emotion, action

Var tydlig med konkurrens

Varje sökord har sin konkurrens och utmaning och du vet  vad som kommer att krävas av dig som leverantör. Garanterade resultat kommer inte att göra någon glad i slutändan. Rankingen kan vara tillfredsställande ena dagen, och borta den andra dagen. Sökmotoroptimering kräver tålamod och tid.

Prata om ranking, trafik, och konvertering

Saker och ting utvecklas,och det är även på sin plats att vi pratar om hur trafiken på rankingen ska konverteras till leads eller kunder .Ranking är fortfarande centralt i diskussionen med kund, samtidigt som det är viktigt att få veta vad som gör att de tjänar pengar, vilket gör att de kan betala din faktura. Ett enkelt formulär kan vara en start att mäta resultatet från ranking till ett lead.

Dokumentering vs resultat

Behöver vi alltid dokumentera vad vi gör för varje kund och skicka över det i en snygg paketerad pdf? svar nej, om dokumentet i sig, inte påvisar ett resultat. I många fall kan det räcka med att förklara för kunden, vad det är för åtgärder som krävs för ett tillfredsställande resultatEn del uppdrag kräver noggrann dokumentering, för interna processer. Utan uppföljning blir dock dokumenten resultatlösa.

Det betyder inte att SEO är död

Nej, verkligen inte. Vi flyttar bara fokus upp en aning och pratar mer om helheten, som gör det lite mer komplext, men det kommer gynna dig och kunden. Du kommer även att ”städa ” sajten från skräp som förhoppningsvis förbättrar den för besökare och sökmotorer. Det kan aldrig vara fel.

Skapa innehåll med ett syfte

Jag har aldrig riktigt förstått syftet med att skapa innehåll, bara för att det ska vara bra för SEO. Vi skapar innehåll för besökarna och tänk på att någon inom din organisation ska underhålla och lägga upp allt innehåll .Inte ens Google verkar veta vad quality content innebär, men det handlar nog inte om att ”vräka” upp innehåll , enbart i syftet för att charma Google.

Tydliga mål

När jag pratar om realistiska förväntningar handlar det om att du sätter ett realistiskt mål med kunden, som gör att förväntningarna hamnar på en rimlig nivå. Även de bästa som arbetar med SEO är inte magiker.

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+. Fotbollsfantast som driver Footballfocus

0 comments