Reflektioner från SMX Stockholm 2013

SMX Stockholm är ett sökevent som tillhör ett av de största i världen och de kör även i Stockholm varje år. Jag har varit på detta event ett antal gånger under åren och det blir mer och mer besökare från resten av Europa och mindre från Sverige. Det handlar enkelt handlar om kommunikation och det kan bli betydlig bättre från arrangören.  

Linkbuilding in the Nordics 

linkbuilding in the nordics

De mest underhållande spåren handlade inte helt oväntat om våra kära länkar och dess påverkan på ranking.  Google+ och Authorship där b la David Nilsson från SEO:d  pratade om intressanta faktor kring framtida faktor. Kevin Gibbons som ligger bakom verktyget Linkrisk presenterade sin syn på vad som fungerar i UK och vad som fungerar i Sverige. ”You should be happy” var hans kommentar om att det mesta fortfarande fungerar i Sverige, när det gäller länkar och ranking.

Cognitive SEO

Razvan som är en grundarna till Cognitive SEO, visade upp smslån som är ett bekant segment i Sverige inom #SVSEO. Razvan konstaterade att Google inte har lärt sig Svenska, med tanke på hur länkprofilerna ser ut för de som rankar i toppen:).

Not Provided

Det här spåret skapade en riktigt bra diskussion och alla i rummet var överens om att det är en Game changer och att branschen helt enkelt får hitta nya vägar att mäta sökord. Företag som Searchmetrics med historisk data kommer att få ett försprång och jag förväntar mig att det blir en prisförändring inom kort, för nya versioner.

Samtidigt som en erfaren sökkonsult även har tillgång till denna data och förmågan att ta det ett steg vidare, utan sökord från GA. Sökmotoroptimering är långt ifrån död och tekniska saker som  t ex microdata kommer att spela en intressant roll, då du kan sticka ut från din konkurrent i sökresultatet.

Tack för det här året och jag tycker att andra dagen var givande med många bra diskussioner .

 

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+. Fotbollsfantast som driver Footballfocus

Speak Your Mind

*