SEO 2012- släng rankingrapporterna

Det personliga söket påverkar sökresultatet allt mer och i och med Google+ så kommer påverkan knappast att minska. Jag vet att det är många med mig som har noterat dessa förändringar och vi alla funderar på hur det kommer att påverka sökmotoroptimering. SEO kommer inte att dö. För det kommer inte att hända. Men SEO som vi är vana att betrakta det förändras, och vi behöver följa med i utvecklingen.

Personaliserat sök

Sociala medier
The Social Graph API makes information about the public connections between people on the Web easily available and useful for developers. Developers can query this public information to offer their users dramatically streamlined ”add friends” functionality and other useful features”.

Personaliserat sök

Personaliserat sök

Detta stycke är hämtat från Googles social graph API, ett projekt som har existerat ett antal år och som förmodligen ligger till grund till Google+.Google har med andra ord arbetat på att kartlägga din sociala aktivitet. Det som sker när du söker är att de sajterna som rankar i toppen, är sajter som ingår i ditt personliga nätverk, från dig själv och olika kontakter. Detta beror på att du är inloggad i en Google tjänst som Gmail eller G+ , eller om du har delat via twitter. Det verkar även inte vara någon större skillnad när du inte är inloggad.

Geografiskt
Mobilt sök har en enorm tillväxt och med ett annat sökbeteende .Google vill att du ska få ett relevant lokalt resultat, och detta kommer förändras mer och mer med check-in och geotargeting tjänster.Google kikar på lokala ranking faktorer som t ex domän,url,ip, texter och även ”lokala” länkar.

Beteende och historisk data
Det finns även ”traditionell” personaliserad sökdata som t ex lägga till en sajt som favorit och din sökhistorik( när du skapar ett Gmail-konto, så godkänner du/eller godkänner inte att Google får spara din data).

SEO förändras och vem du känner och gillar påverkar din ranking
Google vill mer och mer presentera ett sökresultat baserat på din historik och ett socialt nätverk som Google+. Det betyder att de traditionella rankingrapporterna inte alls är relevanta på samma sätt som tidigare och vi behöver följa med i utvecklingen för sociala medier. Det blir en hel del diskussioner kring ranking och rankingrapporter och det är inte självklart för alla.

Jag föreslår att du slänger rankingrapporterna 2012 och fokuserar på fler faktorer för SEO. Rankingrapporter är en sak som givetvis även undertecknad har jobbat med i många år. Men det är dags att lägga de åt sidan.

 

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+.

2 comments
zedi
zedi

Så jag som säljare i en fallande ekonomisk kris som lär komma närsom skall alltså inte använda mig utav att rankningsrapporter, analyser för kunden ?

zedi
zedi

Så jag som säljare i en fallande ekonomisk kris som lär komma närsom skall alltså inte använda mig utav att rankningsrapporter, analyser för kunden ?

Robert Nyberg
Robert Nyberg

Tack för ditt svar. Jag har suttit i samma stol som du och förstår hur du känner. Detta är en sak som din ledning ska veta om, och jag föreslår att ni diskuterar detta på ert bolag. Lycka till!

Robert Nyberg
Robert Nyberg

Tack för ditt svar. Jag har suttit i samma stol som du och förstår hur du känner. Detta är en sak som din ledning ska veta om, och jag föreslår att ni diskuterar detta på ert bolag.

Lycka till!