Social SEO och E-handel

Det är en hel del diskussioner om sociala länkar och dess påverkan på SEO och ranking(de blir indexerade)och olika tester framöver kommer att påvisa hur pass mycket det betyder för sökmotoroptimering.

Men sociala medier, handlar om att engagera din målgrupp och för en E-handel, så handlar det om att engagera sina besökare att köpa, signa upp på ett nyhetsbrev. eller att skriva en recension, om vad de tycker om dina produkter.

Produktrecensioner genererar innehåll för SEO
En av de mest intressanta och konverterade åtgärderna för en E-handel är att kunderna, skriver recensioner och engagerar sig för dina produkter och varumärke. Detta sociala engagemang har även några fördelar för sökmotoroptimering.

Fördelar med UGC(user generated content)
1. Uppdaterat och ”fräscht ”content som uppskattas av Google.
2. Kunderna skapar eventuellt synonymer av ord.
3. Det skapas ytterligare information om produkten(ökar relevans).
4. Recensioner hjälper till med konvertering.

SEO Evolution
Det är väldigt bra om Google kan indexera produktrecensionerna för en E-handel. Om recensionerna inte går att indexera, så är de inte synliga i Google.

Recensioner är indexerade i Google
Recensionerna är synliga i sökresultatet och det finns även en shoppingflik för E-handel(glöm inte bort att även döpa bilder).

Hur kan du testa detta
1.Välj en produkt och kopiera hela produktnamnet och sök på produkten i Google.
2.Klicka på cachad version i Google(till höger/under om länken).
3.Om du kan se recensionerna i den cachade versionen, så kan Google indexera produktrecensionerna.

Några Exempel
Amazon används ofta som exempel när det gäller webbstrategier, och det gäller även denna gång.

Stadium(gör det korrekt)
Stadium har en bra uppbyggnad av sina recensioner.

H & M (gör det inte korrekt)
H&M har inte riktigt tänkt på SEO aspekten.

Nelly(gör det inte korrekt)
Nelly bjuder på en fantastisk upplevelse och säljet går säkert som tåget, men detta kan förbättras.

Cdon(gör det korrekt)
CDON gör det korrekt, men kan säkert jobba vidare med sina recensioner.

Elgiganten(gör det inte korrekt)
Det ser inte helt hundra ut för Elgiganten.

Bubbleroom(gör det korrekt)
Bubbleroom har inte bara snygga produkter, utan får även hjälp av sina recensioner.

Siba(Gör det inte korrekt)
Siba gör om, gör rätt.

Tips
1. Se till att ni inte använder någon teknik som gör att produktrecensionerna,inte kan indexeras av Google.
2. Använder er av recensioner, kommentarer eller Faq.
3. Se till att besökarna skriver recensioner och skapar content!

E-handlare, hur gör ni med era recensioner?

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+.

4 comments
Mattias Gronborg
Mattias Gronborg

Det Finns en enormous potential med UGC. Att involvera och skapa möjlihet för kunden att kunna sprida upplevelsen och bygga företagets brand är väl en självklarhet, detta måste bara funka. Sen är utmaningen att få folk att göra recensioner. Men åter igen kreatvitet! Det sitter i detaljerna.

Mattias Gronborg
Mattias Gronborg

Det Finns en enormous potential med UGC. Att involvera och skapa möjlihet för kunden att kunna sprida upplevelsen och bygga företagets brand är väl en självklarhet, detta måste bara funka. Sen är utmaningen att få folk att göra recensioner. Men åter igen kreatvitet! Det sitter i detaljerna.

Anders Karlsson
Anders Karlsson

Urusel på den biten. Indexerar Google commentarer från FB som är integrerade i sajten? Det är den modellen jag implementerat förra veckan och jag tänker nu försöka engagera kunderna att skriva en recension där. Men insikten om att det är viktigt och rätt finns där, gäller bara att (precis som du skriver) göra det på rätt sätt.

Anders Karlsson
Anders Karlsson

Urusel på den biten. Indexerar Google commentarer från FB som är integrerade i sajten? Det är den modellen jag implementerat förra veckan och jag tänker nu försöka engagera kunderna att skriva en recension där. Men insikten om att det är viktigt och rätt finns där, gäller bara att (precis som du skriver) göra det på rätt sätt.

Robert Nyberg
Robert Nyberg

Tittar man på E-handlarna som jag har med i artikeln, så verkar det inte helt enkelt att få till att kunderna skriver recensioner.

Robert Nyberg
Robert Nyberg

Tittar man på E-handlarna som jag har med i artikeln, så verkar det inte helt enkelt att få till att kunderna skriver recensioner.

Robert Nyberg
Robert Nyberg

Det är inte helt enkelt att få besökarna att skriva recensioner , men man får väl försöka vara lite kreativ:). Jag har inte testat detta, men är inte helt hundra att Google indexerar comments som är integrerade, testa så får du se:) Kommentarer på en FB fanpage indexeras.

Robert Nyberg
Robert Nyberg

Det är inte helt enkelt att få besökarna att skriva recensioner , men man får väl försöka vara lite kreativ:). Jag har inte testat detta, men är inte helt hundra att Google indexerar comments som är integrerade, testa så får du se:) Kommentarer på en FB fanpage indexeras.