Sökmotoroptimering – offertförfrågan

Du bör beskriva ditt företag och omfattningen av er SEO projekt. Berätta vad ”du gillar”, vad du försöker uppnå (ledas/försäljning/trafik/brandig/reputation management) och en historia av företaget och domänen/domänerna.

Om du har tänkt genomföra en redesign eller bygga om din hemsida, se till att tala om det. Ett kvalitativt SEO-projekt börjar med sökordsanalys/konkurrentanalyser och hur informationen används i skapandet av din informations arkitektur.

Gör ditt bästa för att inte lansera en ny webbplats ,för att sedan hyra in en SEO-företag. De bör definitivt vara en del av processen. Var noga med att lista alla interna resurser som är tillgängliga (IT-team/Copywriters/Public relations/Bloggare, designers, etc.). Genom att definiera både vad du försöker uppnå och de inre resurser du har, för att stödja detta projekt, så kommer SEO leverantörerna tydligt kunna definiera vilken roll de kommer att spela i processen.

Grundläggande information
1. Företagets namn:
2. Kontaktinformation:
a. Tillgänglig personal för deltagande i SEO insats (webbutvecklare/Copywriters etc).
b. Namn/Titel/Telefon/E-post för varje enskild person.
3. Hur mycket, om några erfarenheter, har dessa personer i sökmotoroptimering?

4. Sajt/områden som skall optimeras:
5. Lista alla domäner som ägs av ditt företag (särskilt de som kan vara kopior av den webbplatsen som ska optimeras). Om detta är en lång lista, skicka dem i ett separat dokument/Excel.
6. En kort sammanfattning av tidigare SEO insatser.
7. Konkurrenters webbsidor (lista på 4-5 st).
8. Top 10 sökord i fokus.
a. Lista på sökord.
b. Hur hänvisar kunder till ditt företags produkter och/eller tjänster? Vilka ord används inom din bransch? Har du testat dessa sökord via Google Adwords? (Se nedan). Kom ihåg att verklig framgång från sökmotoroptimering kommer från att få trafik från ett stort antal sökord, denna lista är bara en utgångspunkt.

9. Betalt sök (PPC) Historia (Om tidigare PPC-kampanjer finns):
a. Vilka sponsrade sökord som har drivit de bästa resultaten. Skicka SEO leverantören ett kalkylblad som visar Impressions/CTR/Conversion Rate/CPC för varje nyckelord, hanteras detta i egen regi eller på en byrå? Kommer SEO-företaget ha möjlighet att arbeta med dessa individer eller kan/ska de även sköta PPC?

10. Social Medier:
a. Är företaget för närvarande aktiva i sociala kanaler såsom Facebook, Twitter, YouTube?
b. Har du en blogg? om så är fallet, vad är adressen?
c. Om så är fallet, vem är det som ansvarar för underhåll av sociala närvaron?
d. Hur mäter du framgången för social medier?
e. Kan SEO-företaget ha kommunikation med social medier teamet och hjälpa till att driva strategin?

11. Public Relations:
a. Har du PR i i egen regi eller med en byrå? (Om ingen intern PR, skriv bara ”ingen”)
b. Kan SEO-företaget ha inflytande över strategin och /eller innehållet i PR-arbetet?
c. Är PR-insatser en del av din sociala mediestrategi?
12. Är din webbplats för e-handel?
a. Om ”ja”, använder ni er av produktfeeds?

13. Arbetar ni med Affiliate Marketing program?
14. Erbjuder ni kuponger?
15. Video:
a. Har ditt företag videoinnehåll?
b. Om ja, har du innehållet på Youtube?
16. Bilder:
a. Har du ett Flickr-konto?

17. Lokalt (Är lokal sökning viktig för din verksamhet?)
a. Har du information i Google places?

18. Budget: SEK, 000,00 per månad?
a. Om leverantörerna vet vad din budget är, kan de ta fram en lösning baserad på det antal timmar som du har råd med. Om du vill kan du lösa detta genom att helt enkelt ange dina mål, och ge annan information som anges här och sedan säga ”berätta hur mycket detta kommer att kosta”. Kostnaderna kommer att variera kraftigt, men du bör kunna få en bra kostnadsjämförelse.
19. Vad är den förväntade tidsramen för att förverkliga en positiv avkastning på investeringen för era insatser? (Sökmotoroptimering tar tid, förväntningar måste vara rimliga).
20. Har du ett Google-verktyg för webbansvariga?

Webbplatsens struktur
1. Vilket content management system använder du, om någon?
2. Hur ofta uppdateras webbplatsen?
3. Hosting: Shared/Dedicated? Apache/IIS?
4. Hur länge har webbplatsen live?
5. Har du en webbplatskarta? (Google Sitemap? XML,annat?)

Vilka förändringar är du villig att göra på webbplatsen?
1. Lägg till ytterligare sidor?
2. Ändra webbplatsnavigering?
3. Ändra copy eller kategorier?
4. Ändra copy/lägga till copy?
5. Ändra Titel Taggar?
6. Rewrite/Ändra webbadresser?
7. Producera digitala tillgångar (video, pressrum, bildspel, podcast)?

Länkmarknadsföring
1. Hur har du genererat länkar till din hemsida? (Naturliga, några naturliga / betalda, pressreleaser ? För de som får betalt, om någon, löper de ut?)
a. Du kanske redan vet att Google har riktlinjer om betalda länkar
2. Har du en PR-avdelning som skickar ut pressmeddelanden åt dig optimerar du dessa? Kan SEO-företaget ha ett inflytande över hur detta hanteras?
3. Har du en lista över partners/leverantörer som kan överväga att länka till dig?
4. Alla sociala medier aktiviteter (har du en blogg? Om så är fallet, vilken URL? Bloggare bland personalen?).
a. Om ”nej” blogg, skulle du överväga att skapa en? Kan SEO företaget kommunicera om innehållet på bloggen?
5. Har du en lista över aktuella kataloger?
6. Deltar du i andra former av online /offline marknadsföring? Om ja, ge lite bakgrund om dessa ansträngningar.

Hur definieras ”framgång”?
1. Vilka är nyckeltalen för ”framgång”? (Ranking/trafik/leads/branding/reputation management). Vad är högsta prioritet produkter/sidor/tjänster på din webbplats?

Har du ett tydligt definierat mål-CPA (Cost Per Acquisition) mål? (D.v.s. 500 SEK per lead). Om inte, har du andra ”omvandlingar” (t.ex. nedladdning av en pdf) som du kan tilldela ett värde till?

2. Vilken är din målgrupp? (Demografi)
3. Vilket analysverktyg använder du idag? (Eller behöver du ett SEO företag som installerar Analytics för dig?). Har du aktiverat omvandlingsspårning? (För leads/försäljning/nedladdning av pdf, etc.). Om du inte har analytics på plats, ge nuvarande leverantören uppdraget att installera mål för organisk söktrafik? Ytterligare avgifter kan tillkomma för Analytics set-up.

4. Finns det några funktioner (formulär, kundvagnar, etc.) som inte hostas på den server som är värd för webbplatsen?

Lär dig mer om hur du kravställer en sök leverantör
Det finns en hel del att tänka på när du ska hyra in en SEO leverantör och hur ditt varumärke ska hanteras i sökmotorerna och sociala medier.

Jag rekommenderar att du besöker detta seminarium om kravställning för sök i Maj med Sara Andersson/Search Integration, som har en lång erfarenhet inom detta område.

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+. Fotbollsfantast som driver Footballfocus

Comments

  1. Det var ingen dålig lista du kom ut med.
    Dock finns det 2 frågor som jag anser vara de centrala, mål och budget.
    Dessa 2 parametrar styr resten av ens SEO insats.
    Tror att det är viktigt att informera om att det inte finns någon ”all in one soloution” utan att en väl utförd Internet kampanj skall utföras mot en målgrupp och med konvertering i fokus, antalet besökare är relativt irrelevant om man inte får konvertering på sidan. Detta gäller alla satsningar på webben, sociala media, SEO och SEM.
    Jag personligen tror inte på att satsa antingen eller, utan att man skall satsa på SEO, SEM och sociala i en gemensam kampanj, allt detta växer ihop mer och mer, något som vi inte får glömma…

    Så för att sammanfatta din (ganska kompletta) lista:
    Definiera era mål och lista era resurser, så tar vi fram en strategi efter det.

    • Tack, den är inte komplett så kommentarer är efteraktade:). Vi ska kombinera våra kanaler på nätet och jag nämner därför sociala medier i denna lista. Eftersom sök och sociala medier verkligen hänger ihop. Sedan är min erfarenhet att många inte vet hur de ska gå tillväga när de ska ta in en offert, utan de behöver hjälp.

  2. Bra och tydlig sammanställning av vad som krävs.

    -Var noga med att lista alla interna resurser som är tillgängliga (IT-team/Copywriters/Public relations/Bloggare, designers, etc.).

    Bra punkt tycker jag, och jag vill gärna trycka lite extra på den eftersom många företag missar att verkligen kolla och förstå vad deras egna anställda faktiskt gör inom sociala medier när dom inte är på företaget. Har ett exempel där det visade sig att en av de anställda jobbade väldigt aktivt med en egen blogg som de kunde dra nytta av i sin egen blogg/social strategi.

    Hur definieras ”framgång”?

    Jätte viktig fråga att verkligen bryta ner tydligt så att kunden och leverantör jobbar mot samma mål. Väldigt många företag vet inte om dom bloggar för leads, kunder, community, white paper eller downloads. Vilken action som man vill att besökarna skall ta är avgörande så man mäter och definerar framgång på samma sätt.

    /Mattias

    • Bra input !

      Jag tror att många företag inte tänker till när de ska börjar arbeta med SEO eller sociala medier och vet inte hur de ska kravställa sig själva och en leverantör.
      Nyckeltal pratar man om i många sammanhang så det är väl självklart även i detta fall.

      /Robert

  3. Bra och tydlig sammanställning av vad som krävs.

    -Var noga med att lista alla interna resurser som är tillgängliga (IT-team/Copywriters/Public relations/Bloggare, designers, etc.).

    Bra punkt tycker jag, och jag vill gärna trycka lite extra på den eftersom många företag missar att verkligen kolla och förstå vad deras egna anställda faktiskt gör inom sociala medier när dom inte är på företaget. Har ett exempel där det visade sig att en av de anställda jobbade väldigt aktivt med en egen blogg som de kunde dra nytta av i sin egen blogg/social strategi.

    Hur definieras ”framgång”?

    Jätte viktig fråga att verkligen bryta ner tydligt så att kunden och leverantör jobbar mot samma mål. Väldigt många företag vet inte om dom bloggar för leads, kunder, community, white paper eller downloads. Vilken action som man vill att besökarna skall ta är avgörande så man mäter och definerar framgång på samma sätt.

    /Mattias

    • Bra input !

      Jag tror att många företag inte tänker till när de ska börjar arbeta med SEO eller sociala medier och vet inte hur de ska kravställa sig själva och en leverantör.
      Nyckeltal pratar man om i många sammanhang så det är väl självklart även i detta fall.

      /Robert

  4. Tack för att du länkar rekommenderar min utbildning. Förutom de konkreta punkter du nämner fokuserar jag mycket på hur man utvärderar det material som sökbolagen skickar till en. Det är dessutom viktigt att t.ex. begära Case med siffror och referenser. Problemet är ofta dock att man har svårt att utvärdera informationen och själv har tagit reda på vad en kund är värd eller vad ett lead är värt.

    • Hej Sara,

      Tack för din kommentar. Som ni redan vet så behöver nog företag mer hjälp med att ta fram en offertfrågan.Det är oftast väldigt likartade kundcase och uppställningar med resultat som skickas in. Vilket gör det också svårt att utvärdera, eller vad är din erfarenhet?

      /Robert

  5. Tack för att du länkar rekommenderar min utbildning. Förutom de konkreta punkter du nämner fokuserar jag mycket på hur man utvärderar det material som sökbolagen skickar till en. Det är dessutom viktigt att t.ex. begära Case med siffror och referenser. Problemet är ofta dock att man har svårt att utvärdera informationen och själv har tagit reda på vad en kund är värd eller vad ett lead är värt.

    • Hej Sara,

      Tack för din kommentar. Som ni redan vet så behöver nog företag mer hjälp med att ta fram en offertfrågan.Det är oftast väldigt likartade kundcase och uppställningar med resultat som skickas in. Vilket gör det också svårt att utvärdera, eller vad är din erfarenhet?

      /Robert

Speak Your Mind

*