Ständigt denna SEO debatt

Det är långt mellan mina inlägg nu för tiden, men så blir det när man har en del att göra:).

Men nu blir jag lite trött och irriterad på ytterligare ett negativt inlägg om sökmotoroptimering , men som i alla fall har en bra synpunkt om Google som sökmotor.

Jag kan hålla med författaren till denna artikel att det fortfarande finns problem bland SEO företagen, eftersom jag har varit med om utvecklingen sedan 2001, och nu när jag sitter på ”andra sidan” som E-handelsansvarig, så får jag höra en hel del internt om f.d. leverantörer .

Felet ligger inte hos SEO experterna
De personerna som älskar SEO och ser det som mer än ett yrke, vill och vet hur de ska leverera en komplett SEO lösning. Problemet är att i åtta fall av tio, så är det ledningen på det aktuella företaget som antingen inte vill, eller har tid att skaffa sig kunskapen. Om hur de på bästa sätt arbetar med SEO som en produkt.

Mitt stalltips är att om du är missnöjd med din leverans(om det inte är uppenbart att din kontakt är en pajas) så tag kontakt med företagsledningen.

Men det som gör att jag blir fruktansvärt trött, när jag åter igen läser samma återkommande artiklar om SEO, är att det finns ingen fokus på nyttan med SEO.

Hur svårt ska det vara?
Skaffa dig en egen kompetens inhouse, så har du löst detta ”enorma” problem.
Debattera gärna om SEO, men vi måste skriva mera om nyttan med SEO, oavsett om du är expert eller inte.

Vem f-n bryr sig?
Det finns säkert flera hundra ”SEO experter” i det här landet som ska tuppfäktas om vem som är bäst, men vem är det som bryr sig?.

Om alla istället fokuserar på hur vi ska få kunskapen om mediet att växa, så kommer det att gynna oss alla, köpare som säljare…

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+. Fotbollsfantast som driver Footballfocus

Comments

  1. Jag kan hålla med dig om att det är lite väl mycket pajkastning därute i den svenska SEO världen, så kanske är det bättre att hålla sig utanför och koncentrera sig på att skaffa bra kunder och göra grymma leveranser istället.
    När det gäller avancerad SEO så gäller det att ha någon som kan hålla sig uppdaterad samt kan se både den tekn.iska biten samt hur man skall omvandla trafiken till konverteringar. att ha den kompetensen inhouse kan vara en dyr historia och en aldeles för stor kostnad för många företag att ta.
    Så mitt tips skulle vara att om ni skall välja en SEO leverantör, var inte rädda att fråga hur de tänker arbeta med sidan och läs igenom sökmotorernas riktlinjer ordentligt, och förstå dem för att hitta bra frågor att ställa.
    tänk på att det är du som siteägare som får ta smällen om något går fel, och att en banning från Google kan vara svår att fixa, man kan t.om förstöra sitt domännamn för all framtid om det vill sig riktigt fel.

Speak Your Mind

*