Twitter i Sverige

Enligt en senaste undersökning från Intellecta så står 10 % av Twittrarna i Sverige för 80 % av inläggen. Sammanlagt är det cirka 90,00 Twitter konton och cirka 35,000 aktiva konton.  Facebook har cirka 4 miljoner konton, ska även 80/20 regeln gälla i val av tjänst ?

Vi pratar om två olika saker
Twitter är utan tvekan den effektivaste kanalen att sprida sina åsikter och nyheter, vi påverkas av olika Tweets och tar därefter ett beslut om vi ska sprida vidare budskapet. Vi kan ha en direkt kommunikation med våra kunder och agera direkt på en missnöjd kund.På Facebook så bygger du vidare på ditt varumärke genom din fanpage eller olika tävlingar samt företagsbudskap. ”Fejjan” har betydligt mer ”folk” men på Twitter så hittar vi de starkaste påverkarna.Varje företag måste ta ett eget beslut om hur och varför de ska agera i sociala medier.

Tips
Sätt ett konkret mål med ert engagemang i Twitter.
Skapa ett schema för hur och när din redaktör ska engagera sig.
Se till och följ relevanta ämnen. Följ upp.
Tänk efter vilket typ av budskap eller content du väljer för din kommunikation.

/Robert

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+. Fotbollsfantast som driver Footballfocus

Speak Your Mind

*