Vad är det för fel på branschen och Googleplus

På vägen in till stan idag så noterade jag en post eller snarare ett blogginlägg på G+ från vårt kära grannland Norge som handlar om att sociala media experter inte gör sitt jobb, då de är väldigt skeptiska till Google+ i Norge. Det känns även som att det är samma typ av skeptism i Sverige kring ett socialt nätverk från Google.

 

Digital rådgivning innebär ett ansvar
Nej, Jag skriver inte detta för att jag lobbar för Google eller att jag råkar arbete med sök och har ett ”avtal” med Google och jag talar inte om hur du ska sköta ditt arbete.

Robert Nyberg G+

Robert Nyberg G+

Det är även inte min avsikt att jämföra Facebook eller twitter med G+, utan för mig, så handlar det om ett nytt socialt nätverk från Google som inte är en startup och vilket bolag som helst. Google är väl ett ganska framgångsrikt bolag. Även om du har en personlig åsikt om Google som företag.

Google och Facebook har förändrat Internet
Google har en gång förändrat Internet och vårt beteende med sin sökmotor. Sociala medier och Facebook har i sin tur också förändrat Internet och vårt beteende. Det innebär att när världens största sökmotor även har ett socialt nätverk som växer stadigt, så är det vårt ansvar som digitala konsulter att testa och prata om hur företag kan dra nytta av G+(eller inte).Google är även på väg att bli socialt sök och det är svårt att ignorera.

Jag säger inte att du ska sluta använda Facebook eller twitter
Twitter är ett fantastiskt verktyg och jag använder det flitigt och Facebook har fortfarande sin plats hos mig, när det gäller kontakter med nära vänner och familj.

Men med G+ får jag så mycket mer och det är svårt att förklara, men kombinationen av ett fräscht och enkelt gränssnitt med Googles alla tjänster, gör att jag har beslutat att lägga min fokus på detta sociala nätverk under 2012. Det är även dags för branschen att dyka in i Google+ och jag vill se mer diskussioner om detta på event som t ex Webbdagarna eller motsvarande konferenser.

Det är klart att det pågår konversationer, men de kan vara flera om du frågar mig. Saker och ting tar tid och jag förstår inte varför det inte finns något tålamod med G+.

Många orkar inte
Jag tippar starkt på att det är många som inte orkar engagera sig i ett nytt socialt nätverk och det argumentet skulle jag köpa om det inte var så att det är just Googles sociala nätverk. Det finns väldigt många olika typer av människor på Google+ i Sverige och från början så var det givetvis early adopters och tech geeks. Det var det även för Facebook, twitter, Linkedin, etc. Men vinden har definitivt vänt när det gäller vilka människor och yrkesgrupper som använder nätverket.

Företag 
Jag har identifierat ett hundratal svenska och norska företag som jag har i olika kretsar och aktiviteten kan givetvis diskuteras. Men företagen vet inte riktigt hur de ska hantera ett nytt nätverk och då behöver de rådgivning från branschen. Men det ska vara ur ett objektivt perspektiv. Det är det inte idag.

Vad tror du om potentialen och utvecklingen för G+?

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+. Fotbollsfantast som driver Footballfocus

4 comments
kungenochslaven
kungenochslaven

Utvecklingen vet vi går framåt med rasande fart på G+. Frågan är precis lika aktuell som den var på FB för 5-6 år sen. De flesta är slowstarters,men när väl proppen går ur, så går det fort. Det som dock förvånar mig är att inte fler företag som redan nu använder Google Apps fixar sina profiler på G+. Interaktionen är ju så otroligt mycket bättre än på andra sajter. Finns så mycket man kan ha användning för. Att medieexperter är skeptiska är inte så märkligt, då de flesta har hoppat på FB-tåget i det mesta de gör. Finns ett talesätt som passar in på dessa. Lagt kort ligger. ;)

kungenochslaven
kungenochslaven

Utvecklingen vet vi går framåt med rasande fart på G+. Frågan är precis lika aktuell som den var på FB för 5-6 år sen. De flesta är slowstarters,men när väl proppen går ur, så går det fort. Det som dock förvånar mig är att inte fler företag som redan nu använder Google Apps fixar sina profiler på G+. Interaktionen är ju så otroligt mycket bättre än på andra sajter. Finns så mycket man kan ha användning för.

Att medieexperter är skeptiska är inte så märkligt, då de flesta har hoppat på FB-tåget i det mesta de gör. Finns ett talesätt som passar in på dessa. Lagt kort ligger. ;)

robsearch
robsearch

@kungenochslaven yes lagt kort ligger känns väldigt rimligt och det är inte bra att skapa en för stor kostym i en plattform. Men kunderna bör snart fråga ännu mer om G+.

robsearch
robsearch moderator

@kungenochslaven yes lagt kort ligger känns väldigt rimligt och det är inte bra att skapa en för stor kostym i en plattform. Men kunderna bör snart fråga ännu mer om G+.

Mattias Gronborg
Mattias Gronborg

@robsearch@kungenochslaven Sen är det viktigt att företagen får sina anställda att använda G+. Om jag söker på något och jag ser att ett företag "rekommenderar" en artikel så är det inte lika relevant som när en person som jag följer "rekommenderar".

Mattias Gronborg
Mattias Gronborg

@robsearch@kungenochslaven Sen är det viktigt att företagen får sina anställda att använda G+. Om jag söker på något och jag ser att ett företag "rekommenderar" en artikel så är det inte lika relevant som när en person som jag följer "rekommenderar".

robsearch
robsearch

@Mattias Gronborg@kungenochslaven Yes, så är det, samtidigt som en sökning också påverkar ett köpbeslut, när du läser andras åsikter och rekommendationer.