Vad är viktigt för SEO metrics

SEOMOZ  har publicerat ytterligare en Whiteboard friday session. Videon är intressant och Rand pratar om en utmaning som finns i hela SEO världen.  Han pratar att alla som jobbar med SEO bör fokusera mindre på metrics som ranking och länkar och att kunder som bara frågar efter detta, inte tar tillvara på den totala affärsnyttan med SEO.

SEO Business

Är marknaden mogen?

Jag har själv förespråkat under en längre tid att vi behöver använda oss av mer än ranking, pagerank och länkar för SEO business. Det är givetvis fortfarande en grundläggande del att mäta, men det går inte att enbart snö in på det, och jag tror att vi behöver hjälpa våra kunder att tänka ett steg längre.

Jag är sjukt medveten om att det inte är en, ENKEL PROCESS. Många kunder vill fortfarande bara få rapporter på ranking och antalet länkar. När de sedan får frågan; hur ska vi mäta detta, för att få ett resultat på sista raden? förstår de inte riktigt vad jag menar. Om en kund bara vill ha en rapport på antalet länkar, blir det en automatiserad process. Precis som Rand pratar om i sin video.

Metricsrapporter

Detta ställer också krav på de rapporter som vi skickar och att det är förankrat hos kunden. Jag vägrar tror att det bara är ”storkunder”och inte”marginalkunder” som kan ta till sig detta beteende.

Vad tycker du?

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+. Fotbollsfantast som driver Footballfocus

Speak Your Mind

*