Vad gör en vass SEO Manager

Ett ämne som jag kan sakna bland alla tweets och bloggar är, vad det är för egenskaper som du behöver för att bli en riktig vass SEO Manager, och bara för att den här bloggen har namnet SearchManager, utnämner jag mig inte som komplett. Jag har fått en hel del erfarenhet genom åren och jag tar upp ett antal egenskaper, som jag vet att du behöver för att lyckas med ett team.

Stäng av sociala medier

Du kan inte göra ett bra arbete om du konstant sitter och tweetar eller bloggar under dagarna. Det heter management och det innebär att du är aktiv med ditt team. Det betyder inte att du ska sluta vara aktiva i sociala medier, för det sker många nyttiga diskussioner (många är bara tidstjuvar). Det handlar om respekt för ditt team och din arbetsgivare. 

Säljerfarenhet, ledarskap och bra kommunikatör

Vad fan har sälj med SEO management att göra? Jo, det ska jag tala om för dig.
I många situationer i den organisationen du arbetar för, komner du att behöva sälja in olika taktiker för din SEO, som ingår i den övergripande strategin, och tro det eller ej, men alla i organisationen lyssnar inte alltid på dig.

Du behöver även den här egenskapen när du pratar med leverantörer eller prospekts för din länkstrategi, och inte minst när du säljer in ditt eget team för en ny kund. En viktig detalj är också att sälja in ditt bolag och team för framtida SEO talanger. 

Vem är bättre än du på att sälja in SEO ?

SEO bakgrund och erfarenhet

En viktig egenskap är givetvis din bakgrund och erfarenhet inom SEO. Behöver det vara 10 år ? Nej, det tycker jag inte, åldern har ingen betydelse brukar det heta. Men, erfarenhet har stor betydelse när det gäller SEO och jag brukar förespråka ”smuts under naglarna” för den här typen av roll, samtidigt som du har en gedigen erfarenhet av att leda ett team. Kung på att blogga, gör inte dig till en vass SEO manager.

SEO handlar en hel del om micromanagement och ett öga för detaljer och projektledning är också en förträfflig egenskap.

Förståelse för SEO och Google

SEO är väl inte någon rocket science, lite title, descriptions, länkar, och det är klart. Nja, riktigt så enkelt är det inte, och om du missar vissa tekniska detaljer kan det göra ont i sökresultatet. Du behöver förstå hur Google tänker och det skaffar du dig enbart via en gedigen erfarenhet.

Förmågan att se styrkor och svagheter i ditt team

Vi människor är alla olika och har olika synsätt på saker och ting, din roll är att identifiera de styrkor och svagheter som finns inom ditt team och hur du kan utveckla medarbetarna.

KPI,analyser och verktyg

Med alla statistik och analysverktyg som finns där ute , handlar det om att du väljer just det verktyget som passar din organisation och bestämmer er för att sätta upp en process som ni följer. Samtidigt som det givetvis är viktigt att kontinuerligt utvärdera de olika verktygen.

Seo manager

Robert Nyberg About Robert Nyberg

Välkommen till SearchManager och Robert Nyberg. Jag skriver om sökmotoroptimering digitala strategier, projektledning och konsten att hantera kunden. fan av Google+. Fotbollsfantast som driver Footballfocus

0 comments